Pojazd zastępczy z ubezpieczenia OC sprawcy

,
Pojazd zastępczy z ubezpieczenia OC sprawcy

Świadomość poszkodowanych w temacie odszkodowań z roku na rok wzrasta. Jeszcze niedawno po zdarzeniu drogowym wydawało nam się, że możemy uzyskać jedynie pokrycie kosztów naprawy pojazdu oraz zadośćuczynienie na doznaną szkodę osobową. Wraz ze wzrostem ilości i konkurencyjności kancelarii odszkodowawczych zwiększyła się świadomość o roszczeniach dodatkowych. W dobie internetu coraz częściej sięgamy również do tego źródła informacji aby się dowiedzieć, na jakie świadczenia możemy liczyć. Z uszkodzeniem pojazdu wiąże się fakt, że na okres nawet do kilku tygodni możemy zostać pozbawieni środku transportu potrzebnego do codziennego funkcjonowania. Aby zmniejszyć niedogodności z tym związane możemy ubiegać się o pokrycie kosztów wynajęcia pojazdu zastępczego.

Jak zgłosić potrzebę wynajęcia samochodu?

Zaraz po zdarzeniu drogowym powinniśmy zgłosić się do ubezpieczyciela, w którym sprawca zdarzenia ma wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Szkodę możemy zgłosić telefonicznie albo w placówce stacjonarnej. Powinniśmy poinformować ubezpieczyciela, że chcemy również wynająć pojazd zastępczy. Będziemy musieli prawdopodobnie podać informację, dla jakich celów jest nam on potrzebny. Może to być dojazd do pracy, do szkoły, na zakupy czy do lekarza. Pojazd zastępczy należy się poszkodowanemu, jeżeli jest mu potrzebny w codziennym życiu i jeżeli nie ma innego samochodu, który mógłby tą funkcję spełnić. Nie musimy korzystać z komunikacji miejskiej jeżeli na co dzień korzystamy z samochodu. Konsultant zapewne poda listę firm partnerskich w których w sposób bezgotówkowy można wynająć samochód na czas potrzebny na likwidację szkody. Możemy również sami znaleźć odpowiednią placówkę, ale wtedy z własnych funduszy musimy pokryć fakturę za usługę, a po jej przedłożeniu ubezpieczycielowi zostaną te koszty zwrócone.

Proces od wynajęcia pojazdu do jego zwrotu

Pojazd zastępczy należy się poszkodowanemu od dnia zgłoszenia szkody do dnia otrzymania odszkodowania powiększonego o czas naprawy w przypadku szkody częściowej lub sprzedaży samochodu w przypadku szkody całkowitej. Czas wynajmu jest uzależniony od bardzo wielu czynników, warto więc w tym przypadku konsultować bezpośrednio z ubezpieczycielem.  Niestety często się zdarza że błędnie zinterpretujemy zasłyszane informacje czy posłuchamy niewłaściwej osoby i będziemy przetrzymywać samochód zbyt długi czas. Może się wtedy zdarzyć, że ubezpieczyciel nie pokryje całości poniesionych kosztów. Niestety ewentualna droga sądowa w tym temacie może być długa, zawiła, kosztowna i może nie przynieść oczekiwanych efektów.

Szkoda częściowa – występuje wtedy gdy wartość naprawy jest niższa niż wartość pojazdu, więc jego naprawa jest ekonomicznie uzasadniona. W trakcie likwidacji szkody otrzymamy od ubezpieczyciela kosztorys bezsporny sporządzony na podstawie oględzin rzeczoznawcy lub na podstawie uproszczonej likwidacji szkody (na podstawie wysłanych zdjęć). Powinniśmy wtedy udać się do warsztatu i zweryfikować, czy zawarte w kosztorysie uszkodzenia zgadzają się z faktycznym zakresem naprawy. Jest to czas, w którym można ubiegać się o kolejne oględziny jeżeli  np. jakieś części zamienne nie zostały uwzględnione wcześniej. Po decyzji ubezpieczyciela o przyjęciu odpowiedzialności i przyznaniu świadczenia możemy dalej użytkować pojazd zastępczy. Należy nam się na taką ilość dni, na jaką jest przewidziana naprawa pojazdu plus najczęściej dwa dni organizacyjne. Wtedy musimy oddać pojazd zastępczy. Przedłużanie wynajmu z innych niezależnych przyczyn może skutkować niepełną rekompensatą roszczenia.

Zgłoszenie szkody → Wynajem pojazdu → Likwidacja szkody (do 30 dni) → Uzyskanie odszkodowania → Czas potrzebny na naprawę auta → Zdanie pojazdu zastępczego

Szkoda całkowita szkoda w której naprawa pojazdu byłaby nieekonomiczna, bo jej koszty przekroczyłyby naprawę pojazdu. Po decyzji ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania mamy 7 dni na zakup nowego samochodu. Pojazd uszkodzony możemy sprzedać we własnym zakresie lub z pomocą ubezpieczyciela na organizowanych przez niego aukcjach. Jest to opłacalna opcja, ponieważ samym może nam się nie udać sprzedaż wraku za taką kwotę, jaką proponuje ubezpieczyciel. Nie możemy np. postawić uszkodzonego pojazdu pod domem przez kolejny miesiąc, zwlekać kolejnych kilku tygodni z zakupem nowego samochodu i dalej użytkować pojazd zastępczy. W takim przypadku koszty za nadmiarowe dni wynajmu nie zostaną pokryte. Pamiętajmy, że ubezpieczyciel OC sprawcy wypłaca odszkodowanie tylko za normalne następstwa zdarzenia i nie możemy w żaden sposób powiększać rozmiarów szkody poprzez ponadnormatywny czas wynajmu pojazdu.

Zgłoszenie szkody → Wynajem pojazdu → Likwidacja szkody (do 30 dni) → Uzyskanie odszkodowania → Czas potrzebny na zakup nowego auta → Zdanie pojazdu zastępczego

Najczęstsze problemy przy wynajmie pojazdu zastępczego

Każdy poszkodowany w zdarzeniu drogowym jest zobligowany do minimalizacji rozmiaru szkody. Do sprawy trzeba podejść z rozsądkiem. Wypożyczajmy pojazd zastępczy tylko wtedy, kiedy rzeczywiście go potrzebujemy i nie przedłużajmy niepotrzebnie jego trwania. Pamiętajmy że ubezpieczyciel pokryje koszty tylko uzasadnionego najmu. Towarzystwa Ubezpieczeniowe starają się również działać jak najbardziej korzystnie dla siebie, czyli wypłacać zaniżone odszkodowania. Od decyzji ubezpieczyciela zawsze możemy się odwołać powołując się na dowody i fakty potwierdzające nasze roszczenia. Dodatkowo należy wypożyczyć pojazd tej samej klasy co nasz uszkodzony lub ewentualnie klasy niższej. Przy wynajmie samochodu o wyższej klasie (wyższa stawka za dobę) ubezpieczyciel obniży stawkę dobową do klasy naszego auta. Jeżeli nie chcemy z własnych funduszy pokrywać kosztów wynajmu warto skorzystać z oferty firm partnerskich ubezpieczyciela i załatwić sprawę bezgotówkowo.

Autor: Izabela Kicińska, Specjalista ds. szkód na pojazdach

Skonsultuj swoją szkodę na pojeździe i uzyskaj wyższe odszkodowanie.