Jak czytać kosztorysy ubezpieczycieli?

,
Jak czytać kosztorysy ubezpieczycieli?

Większość kierowców nie posiada wiedzy specjalistycznej dotyczącej tematyki odszkodowań. Duża część poszkodowanych po szkodzie konsultuje się z warsztatem samochodowym, rzeczoznawcą samochodowym czy kancelarią odszkodowawczą. Warto jednak znać podstawy czytania kosztorysu, aby móc na własną rękę dowiedzieć się więcej na temat wyliczeń ubezpieczyciela.

Części zamienne zakwalifikowane do wymiany

Po szkodzie na pojeździe przyjeżdża rzeczoznawca wysłany przez ubezpieczyciela, który po oględzinach wykonuje w jednym z systemów eksperckich kosztorys naprawy. Znajduje się w nim wykaz części zamiennych zakwalifikowanych do wymiany. Mamy prawo domagać się od ubezpieczyciela pokrycia kosztów części o takiej samej jakości, jakie mieliśmy zamontowane przed wypadkiem. Np. jeśli maska samochodu była zamontowana od nowości, była oryginalna i nie zniszczona, to ubezpieczyciel powinien uwzględnić w kosztorysie część nową oryginalną, a nie tańszy zamiennik. Poniżej znajdują się oznaczenia stosowane w kosztorysach:

O – części zamienne oryginalne z logiem producenta pojazdu,

Q – części zamienne o takiej samej jakości jak oryginalne, ale bez loga producenta pojazdu,

P lub P z rozszerzeniem PJ, PT lub PC – części zamienne alternatywne.

Stawka i ilość roboczogodzin za naprawę pojazdu

W kosztorysach są wyszczególnione wszystkie operacje konieczne do naprawy samochodu. Są one wskazane w jednostkach czasowych (JC), a jedna roboczogodzina (RBG) to 10 lub 12 jednostek czasowych. Niestety nie będąc mechanikiem, nie mamy wiedzy na temat tego ile czasu zajmuje np. lakierowanie jednego elementu, więc w przypadku podejrzenia zaniżenia odszkodowania warto wykonać kosztorys u niezależnego rzeczoznawcy i porównać oba dokumenty.

Za każdą roboczogodzinę przewidziana jest w kosztorysie cena, którą powinniśmy zapłacić za usługę. Są to często kwoty zaniżone, niepozwalające na naprawę pojazdu w renomowanym warsztacie. Stosowane stawki netto przedstawiają się następująco:

130 zł – 180 zł (czasami więcej) za RBG w autoryzowanych stacjach obsługi czyli w ASO.

95 zł – 110 za RBG to stawka średnio rynkowa w Polsce (w zależności od regionu), której powinniśmy oczekiwać od ubezpieczyciela. Jest to kwota, która pozwoli nam na naprawę pojazdu w renomowanym warsztacie samochodowym.

49 zł – 90 zł za RBG to stawka stosowana przez ubezpieczyciela.

Jeżeli ubezpieczyciel zastosuje stawkę 50 zł za RBG, a do naprawy pojazdu potrzebne jest 132 jednostki czasowe, czyli 13,2 roboczogodziny, to uzyskamy od ubezpieczyciela 660 zł netto. Przy stawce 100 zł za RBG była by to dwa razy większa kwota, czyli 1320 zł netto. Jest to duża różnica o którą warto zawalczyć.

Rabaty i amortyzacje w kosztorysie naprawy pojazdu

W kosztorysie powinniśmy zwrócić uwagę na wszelkie kwoty minusowe lub rabaty wyrażone w procentach. Większość z nich jest stosowana w celu zaniżenia odszkodowania i nie powinny być stosowane w kosztorysie, np. współczynnik odchylenia, rabat za części zamienne, na całą naprawę lub materiał lakierniczy. Poszkodowanemu nie uda się uzyskać takich rabatów udając się do warsztatu samochodowego. Ubezpieczyciel może jednak wziąć pod uwagę wcześniejsze uszkodzenia, nieprofesjonalnie wykonane naprawy i wcześniejsze szkody.

Autor: Izabela Kicińska, Specjalista ds. szkód na pojazdach

Chcesz skonsultować szkodę na pojeździe? Napisz do nas lub zadzwoń.

One Comment

Comments are closed.