Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot samolotem

,
Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot samolotem

Polska jest pięknym krajem, ale wielu z nas szuka przygód poza jej granicami. Planując dalszą podróż bardzo często wybieramy samolot jako środek transportu. Lot jest dużo krótszy niż jazda samochodem, autobusem czy podróż statkiem, jest to więc wygodny i stosunkowo tani środek transportu. Mając zaplanowaną podróż jedziemy na lotnisko pełni pozytywnej energii. Niestety po przybyciu na miejsce odlotu zdarza się, że dostajemy informację o odwołanym lub opóźnionym locie. W takich sytuacjach możemy się starać o odszkodowanie, ponieważ przysługują nam określone prawa. Rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego reguluje prawa pasażerów w sprawie lotów wewnątrz Unii Europejskiej, oraz zaczynające się lub kończące w UE. Poniżej znajdziecie informacje, kiedy i w jakiej wielkości można uzyskać odszkodowanie oraz kiedy jest to niemożliwe.

Odwołany lot

W przypadku odwołanego lotu przewoźnik powinien zaproponować pasażerowi inny lot w najszybszym możliwym terminie na tej samej trasie lub zwrócić pieniądze za bilet jeżeli zdecydujemy się odstąpić od umowy. Jeżeli jednak zdecydujemy się zaczekać na alternatywny lot, to przewoźnik powinien nam zapewnić opiekę w czasie oczekiwania na samolot:

  • posiłki i napoje,
  • zakwaterowanie i transport do hotelu, o ile oczekiwanie na lot wymaga spędzenia nocy na czekaniu,
  • umożliwienie wykonania telefonu czy wysłania maila.

Odszkodowanie za odwołany lot od linii lotniczej nie należy się w następujących przypadkach:

  • nie możemy liczyć na rekompensatę, jeżeli dowiedzieliśmy się o odwołanym locie w czasie dłuższym niż dwa tygodnie od planowanej daty wylotu,
  • nie możemy też liczyć na odszkodowanie, jeżeli dowiedzieliśmy się o odwołaniu lotu od 14 do 7 dni od daty wylotu, a przewoźnik zaproponował nam alternatywny lot w podobnym czasie (kilka godzin różnicy) co planowany lot,
  • rekompensaty nie otrzymamy gdy dowiemy się o odwołaniu lotu w czasie krótszym niż 7 dni od daty planowanej podróży, o ile otrzymamy propozycję innego lotu samolotem, którego wylot ma się odbyć nie wcześniej niż godzina przed czasem a przylot nie później niż dwie godziny po czasie,
  • nie uzyskamy odszkodowania od przewoźnika, jeżeli lot został odwołany z powodu wystąpienia siły wyższej, czyli wyjątkowych okoliczności, na które linia lotnicza nie miała wpływu. Takimi przyczynami mogą być warunki atmosferyczne, wydarzenia polityczne zagrażające bezpieczeństwu czy nieoczekiwana awaria samolotu niewynikająca z zaniedbania przewoźnika.

Za odwołany lot możemy uzyskać następującą rekompensatę:

  • na trasie do 1500 km będzie to kwota od 125 do 250 euro,
  • za loty w obrębie UE dłuższe niż 1500 km oraz wszystkie inne o długości od 1500 km do 3500 km należy się kwota od 200 do 400 euro,
  • na trasie poza UE powyżej 3500 km możemy liczyć na kwotę od 300 do 600 euro.

Opóźniony lot

Zdarza się też, że po przybyciu na lotnisko dowiadujemy się, że nasz lot jest opóźniony. Wtedy też przewoźnik ma obowiązek się nami zaopiekować i zapewnić odpowiednią opiekę dostosowaną do czasu oczekiwania. Powinniśmy otrzymać jedzenie i picie oraz możliwość skorzystania z telefonu i komputera jeśli lot jest opóźniony co najmniej 2h. Po tym czasie przewoźnik powinien nas poinformować o prawach pasażera. Jeżeli opóźnienie wyniesie 5h lub więcej, wtedy mamy prawo odstąpić od umowy i żądać zwrotu pełnego kosztu biletu oraz poniesionych kosztów związanych z podróżą. Odszkodowanie możemy uzyskać jeżeli opóźnienie nie było spowodowane siłą wyższą niezależną od przewoźnika.

Odszkodowanie należy nam się, jeżeli przybyliśmy na miejsce docelowe w czasie późniejszym niż 3 godziny i więcej. Pasażerowie mogą liczyć na rekompensatę w kwocie:

  • 250 euro bez względu na długość opóźnienia jeżeli odległość między dwoma punktami jest mniejsza niż 1500 km,
  • 400 euro bez względu na długość opóźnienia jeżeli są to loty w Unii Europejskiej o odległości powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty o odległości większej niż 1500 km a mniejszej niż 3500 km,
  • za długie loty poza Unię Europejską o odległości większej niż 3500 km możemy liczyć na odszkodowanie w wysokości 300 euro za opóźnienie od 3 do 4 godzin oraz 600 euro za opóźnienie powyżej 4 godzin.

Wymagane dokumenty

Odszkodowanie możemy starać się uzyskać samodzielne albo zwrócić się do Kancelarii Odszkodowawczej z prośbą o pomoc w uzyskaniu rekompensaty. Dzięki wiedzy i doświadczeniu specjalistów możemy ułatwić sobie tą drogę. Termin przedawnienia tego roszczenia w Polsce wynosi 2 lata, a procedura likwidacji szkody może trwać od 3 do 12 miesięcy. Jeżeli po złożeniu reklamacji linia lotnicza odrzuci nasze roszczenia, wtedy należy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Aby starać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot potrzebujemy następujących dokumentów:

  • bilet lub bilet elektroniczny,
  • karta pokładowa,
  • wszelkie informacje od linii lotniczej, czyli informacje o odwołaniu, opóźnieniu lotu i czasie opóźnienia czy zmianie trasy lotu,
  • informacje od przewoźnika dotyczące ewentualnych propozycji realizacji roszczeń,
  • otrzymane informacje o przyczynach odwołania lub opóźnienia lotu,
  • wydruk rezerwacji.

Zlecając likwidację szkody Kancelarii Odszkodowawczej powinniśmy również w miarę możliwości udzielić dodatkowych informacji odpowiadając na następujące pytania:

  • czy linia lotnicza udzieliła informacji o prawach pasażera?
  • czy linia lotnicza zapewniła pomoc (posiłki i napoje, zakwaterowanie w hotelu)?
  • czy pasażerowie otrzymali propozycję skorzystania z innej trasy?
  • czy pasażerowie otrzymali zwrot kosztów podróży?
  • czy uzyskano już odszkodowanie z tego tytułu?
  • kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lub opóźnieniu lotu?
  • powinniśmy podać również port wylotu i czas wylotu planowego, port przylotu i czas planowanego lądowania oraz dokładny czas faktycznego lądowania przypadku lotu opóźnionego.

Autor: Izabela Kicińska, Specjalista ds. szkód majątkowych