Jak szybko i sprawnie naprawić szkodę z OC sprawcy?

,
Jak szybko i sprawnie naprawić szkodę z OC sprawcy?

Procedura przedsądowej likwidacji szkody metodą kosztorysową jest dosyć długa i może nastręczyć sporo problemów. Najpierw zgłaszamy szkodę, potem czekamy na przyjazd rzeczoznawcy. Do 30 dni może potrwać wydanie decyzji przez ubezpieczyciela. Biorąc pod uwagę problemy z zaniżonymi kosztorysami musimy liczyć się z jedną lub kilkoma reklamacjami, zlecaniem płatnych niezależnych wycen czy skargami do Rzecznika Finansowego. Poszkodowani czekają czasem kilka miesięcy na satysfakcjonujące odszkodowanie. W tym czasie mamy uszkodzony samochód albo naprawiamy tylko najbardziej naglące uszkodzenia, aby mieć możliwość bezpiecznego korzystania z samochodu. Pamiętajmy, że nie można się poruszać po drogach pojazdem, który nie spełnia wszystkich norm bezpieczeństwa, np. ma stłuczone lampy, niesprawny układ hamulcowy czy wybitą szybę.

Obecnie poszkodowani mają kilka możliwości uproszczenia tej procedury i uzyskania w krótkim czasie odszkodowania pozwalającego na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Nie każdy ma czas, ochotę lub pieniądze na kilkumiesięczną walkę o odszkodowanie. Dodatkowo wielu osobom w dzisiejszych czasach samochód jest niezbędny do codziennego funkcjonowania, więc szybka i dobrej jakości naprawa jest priorytetem. Poszkodowani mogą skorzystać z trzech sposobów zyskania odszkodowania w krótkim czasie.

Uproszczona likwidacja szkody na pojeździe

Jest to to dobry sposób w przypadku likwidacji niewielkich szkód na pojazdach, w których koszt naprawy nie przekroczyłby kilku tysięcy złotych. Będąc na miejscu kolizji lub w trakcie kilku najbliższych godzin należy zadzwonić do ubezpieczyciela i poinformować o powstałych uszkodzeniach i zgłosić chęć zastosowania uproszczonego trybu likwidacji szkody. Poszkodowany powinien sfotografować miejsce zdarzenia oraz wszystkie powstałe uszkodzenia oraz wysłać je drogą elektroniczną do ubezpieczyciela wraz z oświadczeniem sprawcy zdarzenia. W przeciągu kilku dni dostajemy propozycję kwoty odszkodowania. Jeżeli się na nią zgodzimy, to w kilka dni od zdarzenia otrzymujemy pieniądze. Bardzo dużą zaletą tego sposobu likwidacji jest krótki czas.

Powinniśmy jednak zachować zdrowy rozsądek i dobrze przeanalizować ofertę ubezpieczyciela. Może się zdarzyć, że zaproponowana kwota będzie mocno zaniżona i nie pozwoli na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Ubezpieczyciele często próbują zawrzeć z poszkodowanym ugodę w trakcie tej procedury proponując niewielką dopłatę. Zanim zgodzimy się na zrzeczenie dalszych roszczeń warto skonsultować sprawę w warsztacie mechanicznym i dowiedzieć się, jaka realna kwota jest nam potrzebna na naprawę. Jeżeli zaproponowane odszkodowanie nie będzie nas satysfakcjonowało, poinformujmy Towarzystwo Ubezpieczeniowe sprawcy, że decydujemy się jednak na zwykłą procedurę likwidacji szkody pozwalającą na dalsze działania w celu uzyskania wyższego odszkodowania.

Bezgotówkowa likwidacja szkody

Istnieje bardzo dogodna możliwość uzyskania naprawionego po szkodzie pojazdu bez konieczności przechodzenia całej drogi likwidacji szkody i bez uzyskania odszkodowania. Poszkodowani mają możliwość skorzystania z bezgotówkowego rozliczenia szkody. Polega to na tym, że po zgłoszeniu szkody ubezpieczycielowi wyrażamy chęć naprawienia samochodu w wybranym przez ubezpieczyciela warsztacie naprawczym. Podpisujemy wtedy upoważnienie dla serwisu. W szybkim czasie odbieramy naprawiony samochód, a warsztat wystawia fakturę ubezpieczycielowi. Właściciel pojazdu uszkodzonego nie musi czekać na przybycie rzeczoznawcy na oględziny ani walczyć z ubezpieczycielem w przypadku zaniżonego kosztorysu w metodzie gotówkowej. Sposób jest bardzo wygodny i pozwala na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody.

Niestety w tej opcji są również minusy, na które trzeba zwrócić uwagę. Po pierwsze Towarzystwo Ubezpieczeniowe daje poszkodowanemu możliwość wyboru warsztatu czy serwisu z którego usług chcemy skorzystać. Pojazd zostaje naprawiony, wystawiona zostaje faktura. Ale może się zdarzyć, że ubezpieczyciel ją skoryguj do niższej kwoty twierdząc, że warsztat celowo zawyżył koszty naprawy stosując wyższe stawki niż w firmach partnerskich ubezpieczyciela lub naprawiając części, których ubezpieczyciel nie zatwierdził. Jeżeli zdecydujemy się na naprawę w wybranym przez siebie warsztacie, powinniśmy na bieżąco konsultować sprawę z ubezpieczycielem, żeby uniknąć późniejszych problemów. Po rozebraniu samochodu i analizie uszkodzeń należy wykonać dokumentację zdjęciową, wykonać kosztorys i przekazać do sprawdzenia. Jeżeli dokument zostaje zatwierdzony to naprawiamy. Jeżeli nie, to prosimy o przyjazd rzeczoznawcy na oględziny i wskazujemy uszkodzenia, które mogłyby być wcześniej nie zauważone. Powinno to załatwić sprawę. Jeśli jednak ubezpieczyciel dalej nie będzie chciał przyjąć kosztorysu, można się dalej odwoływać lub skorzystać z innej drogi do uzyskania odszkodowania.

Czy warto sprzedać szkodę kancelarii odszkodowawczej?

W natłoku codziennych obowiązków większość z nas ma mało czasu dla siebie. W przypadku szkody na pojeździe z OC sprawcy musimy poświęcić sporo czasu żeby uzyskać odszkodowanie pozwalające na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Większość osób nie ma na to ochoty. W takim wypadku mamy możliwość zlecić poprowadzenie sprawy Kancelarii Odszkodowawczej. Pobierają one prowizję od efektu, czyli dopiero po uzyskaniu odszkodowania. Jeżeli nie da się wywalczyć dopłaty, kancelaria nie pobierze prowizji. Minus jaki się z tym wiąże to czekanie z wypłatą należnego odszkodowania na zakończenie likwidacji szkody a czasem również na zakończenie sprawy sądowej. Jeżeli poszkodowany wolałby otrzymać pieniądze od razu, ma możliwość sprzedać wierzytelność związaną ze szkodą. Wtedy pieniądze otrzymujemy w kilka dni od zawarcia transakcji i nie bierzemy już udziały w dalszej walce z ubezpieczycielem. Pozwala to na szybka naprawę pojazdu i dalsze korzystanie z niego na co dzień.

Sprawdź swoją szkodę na pojeździe i dowiedz się o jaką kwotę kosztorys zaniżył ubezpieczyciel OC lub AC – Sprawdź bezpłatnie!

Autor: Izabela Kicińska, Specjalista ds. szkód na pojazdach