JAK NAPISAĆ ODWOŁANIE OD DECYZJI PZU ZA ZADOŚĆUCZYNIENIE?
Jeżeli poszkodowany w wypadku (komunikacyjnym, w pracy czy w rolnictwie) uważa PZU czy inny ubezpieczyciel (m.in. ALLIANZ, AVIVA, AXA, BENEFIA, COMPENSA, EUROPA, GENERALI, Gothaer, HDI, HESTIA, INTER Polska, InterRisk, LIBERTY UBEZPIECZENIA, LINK4, MTU, Proama, TUW TUW, TUW TUZ, UNIQA, WARTA) zaniżył wartość wypłaconego zadośćuczynienia, wówczas może złożyć reklamację czyli odwołanie od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego. Procedurę tą reguluje ustawa z 11 października 2015 roku ( ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym).
Pobierz wzór odwołania o zadośćuczynienie do PZU
Ile czasu na napisanie odwołania?
Termin na napisanie odwołania od decyzji ubezpieczyciela to 3 lub 20 lat wszystko zależy przede wszystkim od kwalifikacji czynu sprawcy zdarzenia. Co do zasady szkody osobowe przedawniają się z upływem 3 lat od momentu zdarzenia, zgłoszenia szkody lub decyzji ubezpieczyciela. Jeżeli szkoda powstała na skutek przestępstwa, wtedy poszkodowany ma 20 lat na reklamację od momentu wypadku.
Co powinno zawierać odwołanie do PZU?
Reklamacja decyzji ubezpieczyciela powinno się przygotować w formie pisemnej, najlepiej jak zawiera takie elementy jak:
- dane ubezpieczonego;
- dane poszkodowanego;
- oznaczenie towarzystwa ubezpieczeń;
- miejsce, datę sporządzenia odwołania;
- numer polisy, numer szkody;
- nr szkody;
- określenie żądanej kwoty;
- numer konta bankowego;
- uzasadnienie,
- załączniki;
- podpis osoby sporządzającej odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.
Wraz z odwołaniem od decyzji w jednym temacie np. zadośćuczynienia można złożyć zgłoszenie innych roszczeń nie uwzględnionych w pierwszym zgłoszeniu szkody. Wzór odwołania znajdziesz na początku strony.
Ile dni ma PZU na wydanie decyzji po otrzymaniu odwołania?
Każdy ubezpieczyciel nie tylko PZU musi odpowiedzieć na reklamację w terminie do 30 dni od jej otrzymania. Jeżeli nie może tego zrobić w tzw. trudnych sprawach może to zrobić do 60 dni ale musi o powodzie poinformować poszkodowanego.
Decyzja czyli odpowiedź powinna zostać udzielona w formie pisemnej – listownej, zarówno ta pozytywna jak również odmowna.
FAQ
Jak wysokie są koszty pomocy prawnej?
Dzięki możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy prawnej dla zarabiających miesięcznie mniej niż 26 666 NOK (osoba samotna) lub 40 833 NOK (współmałżonkowie lub mieszkający razem) poszkodowany nie ponosi kosztów obsługi prawnej. W przypadku przewyższenia progu dochodowego koszty prawne są ustalane indywidualnie do sprawy. Koszt postępowania sądowego może być znaczny, więc korzystniej zakończyć postępowanie polubownie.
Co można zyskać korzystając z pomocy adwokata na miejscu?
Korzystając z pomocy adwokata lub pełnomocnika w Norwegii przy dochodzeniu odszkodowania można uzyskać bezpłatną analizę prawną sprawy, zgłoszenie wszelkiego rodzaju świadczeń oraz zwrot kosztów pomocy prawnej, co daje 100% odszkodowania. Równocześnie adwokat doradzi, jakie dokumenty są konieczne, aby uzyskać zwrot wszystkich kosztów i adekwatną kwotę zadośćuczynienia. Adwokat pomoże także w kontakcie z NAV, odwoła się od ich decyzji lub pozyska niezbędną dokumentację. Równocześnie przeprowadzi także postępowanie reklamacyjne przed ubezpieczycielem, wynegocjuje korzystną ugodę lub skieruje sprawę do sądu, jeśli zaistnieje taka konieczność. To kompleksowa pomoc w dochodzeniu odszkodowania za wypadek w Norwegii.
Czy można kontynuować leczenie powypadkowe w Polsce?
W przypadku szkód komunikacyjnych nie ma znaczenia czy leczenie powypadkowe odbywa się w Norwegii, czy w Polsce. Ważne, aby pierwsza konsultacja medyczna nastąpiła w ciągu 72h od wypadku (lub najszybciej jak to możliwe). Wypadki przy pracy wymagają jednak uzyskania zgody NAV na wyjazd z kraju i kontynuację leczenia w Polsce. Bez takiej zgody może nastąpić wstrzymanie wypłaty świadczenia chorobowego po wypadku.
Nasze porady ubezpieczeniowe
Dowiedz się jak dochodzić odszkodowań po wypadku z naszych materiałów wideo.